Psühhedeelsete ainetega saadavad kogemused on sageli positiivsed ja rikastavad, aga igal inimesel on erinev tundlikkus ja kogemus. Mõnikord võivad tekkida rasked kogemused, mida tuntakse nime "bad trip" all. Oluline on olla valmis ja teada, kuidas sellistes olukordades toime tulla.

Ärevuse ja paanika leevendamine:

  • Hingamistehnikad: Sügav ja aeglane hingamine aitab rahustada närvisüsteemi ja vähendada ärevust. Proovige diafragma hingamist või 4-7-8 hingamistehnikat.
  • Keskkonna muutmine: Kui keskkond tundub ebamugav või liialt stimuleeriv, proovige minna vaiksemasse ja rahulikumasse kohta. Muutke valgustust, pange muusikat või avage aken värske õhu saamiseks.
  • Rahustavad sõnad: Endale rahustavate ja toetavate sõnade lausumine aitab leevendada hirmu ja ärevust. Korrake endale positiivseid kinnitusi, näiteks "Ma olen kindlas kohas", "See möödub" või "Ma saan hakkama".

Raske kogemuse ohjamine:

  • Negatiivsete mõtete ja emotsioonide aktsepteerimine: Oluline on mitte võidelda negatiivsete mõtete ja emotsioonidega, vaid aktsepteerida neid kui osa kogemusest. Tunnistage oma tundeid ja laske neil minna.
  • Enese rahustamine: Kasutage rahustavaid tehnikaid, näiteks progressiivset lihaslõdvestust või visualiseerimist. Kujutlege end rahulikus ja turvalises kohas.
  • Tugiisiku abi otsimine: Kui tunnete end ülekoormatuna, ärge kartke abi küsida. Rääkige usaldusväärse inimesega, kes pakub tuge ja rahustust.

Abi otsimine:

Kui kogemus on liiga raske ja te vajate sellega toimetulekuks abi, võivad aidata:

  • Vaimse tervise spetsialist: Psühholoog või psühhiaater saab pakkuda professionaalset abi ja tuge raskete psühhedeelsete kogemustega toimetulekuks ja nende hilisemaks läbitöötamiseks.
  • Kriisiabi telefoniliin: Eestis on olemas kriisiabi telefoniliinid, mis pakuvad ööpäevaringset tuge ja nõustamist vaimse tervise kriisi korral.
  • Vaimse tervise abitelefonid:
    • Ohvriabi: 116 006
    • Eesti Eluliin: 6558 088
    • MTÜ Peaasjad: 5888 8887

Lisaks ülaltoodule on siin veel mõned näpunäited abi otsimiseks:

  • Rääkige oma kogemustest mõistvate lähedaste ja sõpradega.
  • Otsige abi usaldusväärselt vaimse tervise spetsialistilt.
  • Ärge kartke abi küsida.

Te ei ole üksi. On palju inimesi, kes on valmis teid toetama ja aitama.